Push Conference 2017.

Push. Zoek je rond design voor huidige en toekomstige digitale toepassingen een single-track conferentie (=> je kan niets missen) die bijzonder goed gecureerd is en waar je een aantal topsprekers uit het circuit ziet? München is, steeds enkele weken na hun Oktoberfest, de place to be.
Sinds dit jaar op een nieuwe, en creatievere, locatie: de TonHalle, gelegen op een industrieel terrein waar nu verschillende co-workingspaces en start-ups gevestigd zijn.

Martin Oberhäuser van informatie-visualisatie-bureau Bureau Oberhaeuser. De beste manier om te klagen? Maak het (beter). (James Murphy quote: “The best way to complain is to make things.”) En zo deden ze het, met het Lufthansa inflight entertainment systeem en de Tesla-interface. Mooie PR-cases telkens op een weekje samengehackt, maar weinig opbrengend, behalve een meeting bij Tesla en het aanbod om exclusief voor hen te werken (waar ze niet op ingegaan zijn).

Andere echte projecten als gevolg van het eigen klagen werden wel in de markt gezet: Nextr (openbaar vervoer app) en Tackle (weddenschappen met vrienden).
Uitsmijter: Whoop, een sport-wearable voor pro-sporters met focus op recovery en stats waarover ik momenteel enkel kan dromen op mijn Apple Watch.

Sebastian Krumhausen over conversational experiences for humans. Chatbots, maar ook meer dan dat.
Op de Gartner Hype Cycle zijn ze al even over de peak, dus nu kan gewerkt worden richting echte adoptie. Weg van het pure fun-gehalte, en nu focussen op het oplossen van echte problemen.

Bots moeten
– zichzelf en hun beperkingen introduceren,
– altijd de volgende stap suggereren,
– persoonlijkheid toevoegen (om het iets op te leuken),
– de gebruiker delighten (met bvb. wat small talk),
– feedback vragen (zoadat ze weten of ze goed bezig zijn.)
– …
Lees meer in het Chatbot Playbook-artikel van Sebastian.

x.ai laat bots Amy en Andrew automatisch meetings schedulen met zicht op je agenda. – Cleo houdt het overzicht over jouw financiën (UK only atm) – Bots praten met elkaar (in 2011).Forksy helpt je met je dieet. – Sure geeft je restaurantaanbevelingen in de buurt op basis van Instagramfoto’s.

Melissa Mongiat van Daily tous les jours uit Montreal creëert fysiek interaction design met focus op participatie van de bezoeker/toevallige passant.
Kernvragen die steeds gesteld worden: Past het in de ‘future of cities’? Komt de ‘power of humans’ naar boven?

Musical Shadows, Musical Swings, Giant Sing Along, Rewrite the year, Food Sessions, Knock Stop Music, La Marche du Vent, …

Tony Shu, designer in een wereld waar machines aan het leren zijn.
Twijfel niet, scroll door zijn visuele introductie tot Machine Learning!

Machine Learning = modeling an experience from data:
1) extract patterns from data,
2) create a model from those patterns,
3) make predictions from those models,
4) build an experience from those predictions.

ML is nooit perfect, maar het hoeft ook niet perfect te zijn.
Hoe minder friction, hoe beter de UX, maar bij een onzeker resultaat verhoog je best de friction en sluit je het niet volledig af, zodat de false negatives toch nog door kunnen.
Bvb. bij botdetectie: bij twijfel/grote waarschijnlijkheid maar geen zekerheid van een bot bouw je één of meerdere extra hordes in, bvb. een captcha. Dit verhoogt de ‘friction’ bij false negatives (de weinige echte gebruikers die toch als waarschijnlijke bot omschreven worden), maar zij moeten er slechts één keer door. De oplichter/bot moet tig keer langs de extra horde passeren.

Uitsmijter: werk steeds met de juiste data… Survival Bias:
In de oorlog komen vliegtuigen terug naar de basis met kogelgaten. Deze worden over alle vliegtuigen heen in kaar gebracht en de plaatsen met de meeste kogelgaten worden verstevigd. Probleem: je verstevigt de plaatsen die veel geraakt zijn, maar de vliegtuigen niet verhinderden om terug te keren. Je hebt dus helemaal geen zekerheid of het ook die plaatsen zijn die bij vliegtuigen die het niet haalden, geraakt werden. Data van die neergestorte vliegtuigen is dus de enige echt interessante data, maar die is een pak moeilijker te verkrijgen.

Navin Iyengar van Netflix over de kracht van het experimenteren en A/B-testing.
Galileo experimenteerde in zijn Toren van Pisa-experiment met de valtijd van lichte en zware stenen, maar ook met veren in vergelijking met stenen. En in een vacuum kamer vallen ze gewoon net even snel.

Google testte –weliswaar een aantal jaar geleden– 40 verschillende tinten blauw voor de kleur van hun ads links. Door de best scorende tint te kiezen, verdienden ze 200 miljoen dollar extra per jaar.

Misschien wel de belangrijkste take-away uit deze sessie: “Observe what people do. Not only what they say.” Een groot percentage van gebruikers die niet ingingen op het starten van een gratis Netflix-trial, lieten in een survey weten dat de belangrijkste reden hiervoor was dat ze op voorhand geen zicht kregen op de content die in het Netflix-pakket zat. Na een A-B-test waarin sommigen de content wel volledig te zien kregen, bleek dat zij heel specifiek op zoek gingen naar bepaalde content en die veelal niet terugvonden, met minder inschrijvingen op de trial tot gevolg. Users wilden dus niet alle content zien, maar wilden wel meer geteaserd worden naar de inhoud van het pakket. Netflix liet ze dus niet browsen, maar liet wel de belangrijkste en meest gekende titels duidelijker naar voor komen in deze flow.

Josh Payton van Huge maakt zijn case duidelijk: we hebben leaders nodig, geen managers. “Any creative person in a team that needs to be managed is more a liability then an asset.” Aspiration, collaboration, teaching, learning en sharing. Als je elk van deze termen in de praktijk brengt, ben je goed op weg richting dat leadership binnen een team.
Uitsmijters:
– Design is solving problems. Ga altijd op zoek naar de opportunities om iets saais om te zetten in iets cools.
– Start met Swift via Swift Playgrounds

J. Paul Neeley weet alles over speculative design en moet steeds rekening houden met alles wat ooit mogelijk zou kunnen zijn om zijn toekomstgebaseerde prototypes te maken. Dan gaat het niet over één toekomst, maar over verschillende, meer en minder waarschijnlijke toekomsten.

Superflux laat de deelnemer in hun Future Energy Lab-installatie beslissingen nemen over luchtvervuiling en laat uiteindelijk de lucht ruiken die door deze beslissingen bepaald zal zijn, x jaar later. (Nvdr: hun Drone Aviary kortfilm over een toekomst waar drones overal zijn, gezien op Artefact Festival 2016 in Leuven, is ook zeker de moeite.)
Susanna Soares: Bijen die kanker, of andere ziektes, detecteren.
Julijonas Urbonas stelt zich de euthanasie-rollercoaster voor.
Moovel Lab en hun kinderboek van de toekomst: hoe leg je aan kinderen uit waar een self-driving car ‘s nachts naartoe gaat?
Koby Barhad die een muis kloont met Elvis-DNA.
Diego Trujillo Pisanty past elementen in een woning aan aan het leven met robots.

Amara’s Law: we overschatten de effecten van bepaalde technologie op korte termijn, maar onderschatten deze op lange termijn.

En verder…
– De mannelijke mixer en vrouwelijke boormachine uit de lightning talk van Gina Taha.
– Laura Kalbag over privacy, Facebook shadow profiles, web performance efforts that mean nothing when you keep adding trackers and the ethical design manifesto.
– Claudia Ciarpella over humor en persoonlijkheid in VUIs Alexa, Siri en Google Home. (See 10 minute lightning talk.)
– Juan Tejeda over Conscious Capitalism: uiteindelijk kan je niets doen zonder winst.
– Tom Greever (again, see 2016) met extra take-away: “Affirm feedback” (Begin altijd met een ja bij het krijgen van feedback, ookal is die negatief.)

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *