Offf 2014 Barcelona

Vorig jaar moest ik de hoogdagen qua grafisch-illustratief-motion-presentaties missen door de geboorte van mijn dochter. Dit jaar zakte ik daarom met dubbel zoveel goesting af naar Barcelona voor mijn vierde Offf.

JamHot

De Schotten van JamHot vatten de manier waarop ze naar de toekomst ke/ijken, in hun vreselijke accent, samen: Vergeet niet te dromen en als je dan droomt, volg die dromen ook. Je hoeft geen grote studio te zijn om grootse zaken te verwezenlijken. Ga naar, en organiseer zelf, meetup-events. Collaborate. Focus op, en toon het werk dat je echt zelf wil doen.
En ze maken nog leuk werk ook, zoals het logo (en drukwerk, en website, en …) van Burger Meats Bun, de beste burgers van Glasgow – so they say -.

Burger Meats Bun

Seb Lester

Type designer met lettertypes die opduiken bij/specifiek gemaakt zijn voor o.a. NASA, Apple, Nike, Intel, The New York Times, The 2010 Vancouver Winter Olympics, British Airways, Waitrose, The Daily Telegraph, H&M, …
Hij ziet ze dan ook overal opduiken. Op zijn sinaasappelsapflesje op een terras in Barcelona bijvoorbeeld, of op foto’s van een G8-top wordt duchtig geposeerd door de wereldleiders samen met zijn creaties. En dat streelt zijn ego. Uiteraard.

Oh, en als hij ‘Hi Barcelona’ kalligrafeert in een minifilmpje zoals hij er een aantal op Instagram heeft staan, is kippenvel mijn deel.

Second Story

Storytelling met interactieve experiences, choreographing the unknown.
“Have a lab!” “Ask why before asking how.” “Don’t explain how it looks/what it looks like. Explain why it looks that way.”

=> OXY Global Crossroads Media Wall & Web App.

Hanzo

Balance design and interaction: schenk je aandacht niet enkel aan wat je ziet, maar hou ook rekening met wat je voelt.
Met hun baseline eigenen ze zich ook direct al mijn aandacht toe: “Hanzo is a service design agency with a strong eye on visual design & creative coding. We conceptualise, research, design, develop & deploy solutions that aim to create memorable experiences.”

Marcus Wendt van FIELD

Over het zo 2009 zijn van generative design, maar het zo hip zijn van nieuwe, verschillende specialisaties die daaronder vallen. Buzzwords voor gevorderden: parametric design, emergent systems, speculative futures, data dramatisation, digital-physical spaces, audio-visual synesthesia.

Casey Neistat

“Benefit the client, and yourself”, een credo dat hij zo veel mogelijk in zijn videoprojecten toepast.

Lotta Nieminen

“You can’t focus on one thing if you don’t have many alternatives.”
Geef jezelf een paar uur de tijd, genereer 30 ideeën en spendeer aan elk idee maximaal vijf minuten. Kies het beste idee uit en werk daarop verder.

En meer…

Samenwerking tussen Google Creative Lab, Unit9 e.a. met de supercoole interactieve video van Arcade Fire’s Reflektor als eindresultaat / Toch – Motion Design (Nitro) / Polinoid – kortfilms / Mucho (Dollar Rede$ign Project) / Aaron Becker (Filmograph: Feature Film Main Title Design) / Chip Kidd – book cover designer (5 min. uit zijn talk) / Fleur & Manu – muziekvideo’s (Gesaffelstein, M83, …) / Robert L. Peters / Ian Anderson (Design Republic) / Danny Yount / Kate Moross “Pizza is bigger than inspiration” / Erik Spiekermann / PostPanic / Joshua Davis / Man vs. Machine / Owen Davey / …

Nog wat praktische zaken

– Het hotel dat dit jaar dienst deed als uitvalsbasis was het Novotel, vlakbij DHUB, en mijns inziens wat beter dan het Silken Diagonal dat ertussen ligt. (Al kan de welgesmaakte kamerupgrade daar ook voor iets tussen zitten. Met dank, Le Club Accor.)

– Jaar na jaar is het bandjes afhalen een ramp op dag 1. Was je er niet vlak voor stipt 9u, om dan te wachten tot de loketten 20 minuten te laat open gingen, was je eraan voor de voormiddag. Een lange rij wachtenden, in de verkeerde richting ontsproten, zorgde voor een topdag bij de kruidenier op de hoek.

– Starten deed ik direct in de nieuwe (kleine, geregeld volle) zaal van DHUB, te bereiken met de lift (met wat trucjes, al lukten die op dag 3 ook niet meer), of na een verdiep of vijf roltrappen. En de moeite waard, want comfortabeler heb ik op voorgaande Offfs nooit gezeten.

En de volgende?

28-29-30 mei 2015 in Barcelona, en in tussentijd nog op verschillende plaatsen On Tour.
Misschien ben ik er wel weer.

(Zie ook: Offf 2010, 2011, 2012 en 2015.)

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *