Phare Conference 2013, Gent

“The future of the internet”, een vooraf aangekondigde rode draad die ervoor zorgde dat ik deze conferentie op 26 februari niet mocht missen. Dat het op pakweg zes kilometer (vogelvlucht) van mijn huiskamer plaatsvond, in de Gentse Handelsbeurs, versterkte de verplichting.

Mijn geheugen:

Julien Fourgeaud makes things happen. Noemt zichzelf een catalyst.
Heeft het over communicatie via het licht ten opzichte van wifi, vernoemt Pivotal Labs (Tracker) als Agile/Scrum-tool en Zervant als timetracker/facturatietool.

Sofie Verhalle brengt een presentatie in een StarWars-jasje.

Cor Molenaar
– Shops moeten zichzelf heruitvinden met behulp van technologie. Zoals bijvoorbeeld het augmented reality pashokje in TopShop.

– Een shop ondersteunt de website en niet omgekeerd. Zie: Coolblue.
– Focus op de klant en niet enkel op winst.

En een behoorlijk stukje kippevel…

Change your words, change the world.

Nadim Kobeissi (° 1990)
Cryptocat
Big Data is goed. Voor business en economie. Gevaren schuilen in de privacy en de politiek.
Internet privacy = internet freedom.
De meeste tools die je privacy beschermen zijn te ingewikkeld om te gebruiken, zodus wordt usability een voornaam deel van de bescherming. (Usability = security feature.)
Als encryptie te moeilijk te gebruiken is, dan gaat ook niemand het gebruiken.

Debat
Technologie met glas als startpunt.
“Is technology used to make us better humans? Or to make technology more human?”
“Big Data, the oil of the internet”

Elke Geeraerts
Over e-health, het boek ‘The overflowing brain’ van Torkel Klingbeg en de tip ‘Train the working memory’.

Gerd Leonhard
Futurist. Al is er geen recept voor de toekomst.
Alle content wordt digitaal, en eenmaal de scholen volledig meespringen op het digitale zal er geen weg meer terug zijn. Mensen willen echter nog niet voor digitale content betalen (Gerds eigen boeken vind je gratis downloadbaar op GerdCloud.com) en moeten daartoe overtuigd worden met een Reason to Pay (RTP). Deze RTP definiëren wordt dan ook zeer belangrijk voor contentuitgevers. En een Obligation To Pay zal nooit werken.

Netflix = Paywill.
NYTimes = Paywall.

Nog een interessant vaststelling: alle apps op een mobiel device zijn evenwaardig. Ze hebben elk een icoon van dezelfde grootte en de gebruiker zet ze op de gewenste plaats. Als TV-zenders ook dergelijke apps zouden worden (en ze zullen dat), worden ze evenwaardig aan al de andere apps, van het kleinste, stomste spelletje tot je mailbox en je browser. De zenders zullen hier tegenop moeten boksen.

Return On Involvement wordt aangehaald, en de stelling dat de content- & creatieve industrie de basis is van alles. Oh ja, en ook nog “A company should let you waste some time, so you/but don’t waste it on a x million Dollar project.”

Neil Perkin
Drie manieren waarop content gecreëerd wordt:
– Professioneel (Magazine-editor)
– Algoritmisch (Google, Percolate)
– Sociaal (Facebook, community, Digg)
– of de combinatie. (Flipboard, AmEx OpenForum)

En als je qua content wat bonfires en wat fireworks kunt aanbieden, snij je zowel de lange als de korte termijn aan. En dat geeft het gewenste vuurwerk.

Algemene conclusie
Eerlijkgezegd, weinig toekomst gezien. Ik had het allemaal al wel eens gehoord. Nuja, het, voornamelijk, marketing-publiek in de zaal vond het precies allemaal net iets baanbrekender. En misschien was het dat ook wel:

Reinvent & develop yourself using technology.
Don’t focus on profit, focus on ROInvolvement.
Put usability in everything, also in security.
Everybody/thing needs a Reason to Pay.
Experience is crucial.

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *