KIKK Digital Festival 2012, Namen

Een nieuwe-mediaconferentie met creatief klinkende en inspiratiebrengende sprekers. Een tweedagendurend internationaal digitaal festival in ons eigen België, gratis ende voor niets.
Namen is de place to be op 8 en 9 november. In het Palais des Congrès de Namur vullen voornamelijk Walen (maar ook enkele Denen (‘The King’) en heel af en toe hoor je zelfs een woord Nederlands) de twee auditoria voor Konference en disKussion, de galerij voor eKsperience en de tent voor Vedett en hamburgers.

James Hilton (AKQA)

Good things come to those who move.‘ Het voordeel van grote spelers op de markt valt meer en meer weg, belangrijker wordt het om snel te kunnen evolueren. Stoppen met er over te praten, gewoon doen. Meer boemboem, minder blabla. Een product liever vandaag dan morgen op de markt loslaten en vanaf dan luisteren naar de gebruikers en snel itereren. Verwondering creëren en steeds willen uitblinken in plaats van in de middelmatigheid te blijven steken. Doe het op de beste manier in plaats van de handigste. ‘No journey worth taking is ever easy. When you’re afraid of something, do it!
Het volledige verhaal vind je in het boek ‘Velocity: The seven new laws for a world gone digital‘, een aangenaam cadeau voor enkelen (incl. mij) uit het publiek.

The Internet of Things – Rob Van Kranenburg

Je omgeving als een interface. Met RFID, NFC, actieve sensoren, etc. in, letterlijk, alles. Dit kan/zal heel veel voordelen hebben qua gezondheid, praktisch, ecologisch, … en lijkt ‘the next big thing after fire and the book’. Maar er zijn nog veel ethische vragen. Hoe komen we tot een goede mix tussen de top-down- (enkele mensen kijken naar iedereen) en de bottom-up-benadering (community kiest)? Stoppen we bij 1000en smart cities of gaan we voor één smart society? Hoe vertel je mensen dat hun objecten niet meer van henzelf zijn (Dat hun koelkast centraal geregeld wordt en de was kan niet meer gedaan worden wanneer zij het willen)?
Het uiteindelijke doel: ‘make the world look like your browser.‘ Het is nog verre van gemeengoed, maar het komt er sowieso aan. Zelf initiatief nemen? ‘Hack the systems!’

Espada y Santa Cruz Studio

Deze Madrileense studio bouwt creatieve artifacts met de hulp van technologie. Meestal interactief en met als doel iets magisch en verwondering te creëren. vb.: Projection Mapping is leuk, maar laat de gebruiker de regels veranderen of zelfs volledig bepalen en het wordt nog leuker.

Why failure succeeds – Doug Perkul (Sid Lee)

Het creatieve proces kan beter als een wetenschappelijk proces bekeken worden dan als een innovatief proces:
Probleem -> Observeren -> Hypothese -> Experiment -> Resultaat -> … Uit dat resultaat volgt dan ofwel de wetenschappelijke theorie (jippie!), ofwel is het een mislukking waarna je de hypothese aanpast en een nieuwe beredeneerde poging waagt. Dit blijft zich herhalen tot de theorie gevormd wordt. Ondertussen worden ook de mislukkingen bijgehouden en gedeeld (met het team of de wereld) waardoor ook hieruit geleerd kan worden.
Bij project-gebaseerde jobs (en dat worden ze meer en meer) moet dat stadium van mislukkingen reeds gebeurd zijn voor je eraan begint. Blijf dus testen, proberen, falen en zorg dat je er uiteindelijk staat om hoog-kwalitatief werk af te leveren (want met gemiddeld werk kom je er niet meer).

Fredrik Ost & Magnus Berg & The Bishop & The Rabbit (Snask)


Zweden. Met een huisband. ‘You guys have snow here? It looks like white rain.’
Make enemies & gain fans‘: maak iets wat sommigen haten en een hele hoop mensen zullen ervan houden.
Steek je hart en ziel in alles wat je doet. Blink uit! En amuseer je te pletter.
(Presentatie leuk om te zien, verre van serieus te noemen, maar met een duidelijke boodschap. Ideale dagafsluiter.)
P.S. Interesse in hun boek? Hier geven ze een kortingscode.

Ludovico Lombardi (Zaha Hadid Architects)

Voeg domme, afzonderlijke entiteiten samen zodat ze relaties kunnen vormen en je krijgt een nieuwe intelligent systeem. Zijn architecturaal werk, zowel grootse gebouwen over de hele wereld als kamervullende kunstobjecten en hypermoderne beursstanden, worden steeds digitaal/softwarematig gecreëerd op basis van één eenvoudig element/object/pattern (genotype) wat telkens met een lichte afwijking, een kleine vervorming (fenotype) herhaald wordt. Dit zag je al in de Gotiek en uiteindelijk is dit gebaseerd op quasi alle elementen/structuren in de natuur. Door op maat van elk project geschreven code en het daarin aanpassen van parameters kunnen verschillende visuele experimenten uitgevoerd worden met de elementen om uiteindelijk tot het finale, intelligente design te komen. ‘Natural environmental rules put in a digital system.

Jon Jonsson & Yuri Suzuki (Teenage Engineering)

Hard- en softwareontwikkeling op een manier waarop je als tiener in de garage vanalles en nog wat aan het in elkaar knutselen was. Sommigen verregaander dan anderen en bij deze sprekers ongetwijfeld extreem verregaand.
De er nogal als speelgoed uitziende, maar blijkbaar toch veelkunnende OP-1 portable synthesizer met kleurrijke accessoires is hun succesproduct, maar ook de ‘Oplab musical experiment board’-sensors hebben heel wat in hun mars voor enkele uren vertier.
‘Playful is good.’

Crossing the streams – Jonathan Richards (The Guardian Interactive)

De populairste sites/services/mobile games zijn momenteel sequentieel en niet-hiërarchisch geordend (streams). Nieuwssites staan aan de volledig tegenovergestelde kant van dit spectrum: ze zijn hiërarchisch geordend en thematisch onderverdeeld. The Guardian probeert het spectrum af en toe over te steken.
Streams worden handelbaar gemaakt door repackagers, aggregators, dashboards, summarizers, plumbers en contextualizers. Hun Interactive Team focust zich op dat laatste, het in context plaatsen van data, bvb. met hun Olympics 2012 second stream-app waar ze de data (o.a. van op voorhand geselecteerde Twitteraars) die ze binnenkrijgen als stream op de gebruiker loslaten.
Uiteraard is niet enkel het gebruik van/het weergeven van een stream belangrijk. Content blijft het belangrijkste.

Chrome Web Lab – Steve Vranakis (Google)

In het Science Museum in Londen staan muziekinstrumenten, in-zand-teken-robots en nog enkele andere installaties opgesteld. Elk van de installaties is vanop de website beïnvloedbaar. Op de site zie je live video feeds van de door jou getriggerde events in het museum. En in het museum zien de bezoekers jouw input live verschijnen. Google wil hiermee de wereld de kracht van het internet laten zien en, uiteraard, ‘demonstrate Chrome’s natural role in it’. (Leuke site, maar nogal waardeloze presentatie.)

Riccardo Giraldi (B-Reel)

Creëer unieke ervaringen. Laat mensen lachen, of maak ze bang. Zorg voor emoties.
Een combinatie van storytelling (lay back) en play (make choices) zorgt voor interactief entertainment, en een verhaal dat de gebruiker wil delen met zijn vrienden. Voeg daar, als het even kan, een stuk binnen de publieke ruimte aan toe en breng de digitale wereld binnen in de echte.

KIKK

Interessante conferentie, zeer goed georganiseerd, interessante sprekers in Konference en disKussion, leuke installaties/prototypes op eKsperience en dat alles op een gratis evenement? Chapeau!

Het enige wat me verbaast: waarom komt hier maar een man of 350 op af? En waarom zijn er daarvan maar een, pakweg, 20tal Vlamingen? (Cijfers zijn een eigen, ruwe schatting.)

Ik kijk alleszins uit naar KIKK 2013!

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *