Weekend Texel + Rotterdam

Een verrassingsweekend, dat was mijn opdracht. En net omdat het een verrassing moest zijn, koos ik er voor om de standaardcitytrips buiten beschouwing te laten. Geen Parijs, geen Londen, geen Barcelona.
Vrijdagochtend, vroeg opgestaan om het tijdverlies door files op dergelijke werkdagochtend in te calculeren de auto in gestapt en vertrokken richting… verrassing! We passeerden Antwerpen en Amsterdam, maar bleven rijden. Rond 12u reden we de TESO-overzetboot Schulpengat op en toen was het wel duidelijk. Het waddeneiland Texel was onze eindbestemming, toch voor de eerste dag. Eenmaal we de vier kilometer water overbrugd hadden, reden we verder tot het dorp De Koog waar het zeehondenopvangcentrum Ecomare de deuren voor ons opende. Zeewoefkes zwemmen er rond in bassins, spatteren met water en laten zich glimlachend fotograferen. Daarnaast vind je allerlei info over de wadden, de vogels, andere diersoorten en geschiedenis van het eiland in het museum. Ook zijn er enkele uitgestippelde wandelingen doorheen het duinengebied. Eén tip, laat je in het Ecomarecafetaria niet verleiden door de warme croissant met kaas en ham. (Kaas noch ham proef je, laat staan de croissant zelf.)
Weekend Texel: Ecomare

De tweede stop was onze eerste overnachtingsplaats en in Nederland, op een waddeneiland moet je toch bijna camperen. Vandaar dat we voor de caravan gegaan zijn. Uiteraard geen gewone (wij zijn niet zo’n campingmensen), maar een Airstream met ingebouwde airco, spots, Sony Bravia flatscreen tv, een heerlijke douche etc. Camp Silver, in Oosterend, zag er nog beter uit in het echt dan op de website en dan dat het beschreven was in het magazine Genieten. Vooral het uitzicht vanuit je bed over enkele trekpaarden, huppelende konijntjes en weidse weilanden is onvergetelijk.
Weekend Texel: Camp SilverWeekend Texel: Camp Silver

In de late namiddag reden we door naar het uiterste punt van Texel. In De Cocksdorp wandelden we langs schapenweides, over het bijna lege, zeer mooie en brede strand en zo rondom de vuurtoren voor we in het dorpscentrum restaurant Topido betraden. Lekkere zoete olijven en broodjes met eigen kruidenboter, een lekkere lamscarpaccio, een hoofdschotel met lams-, varkens- en rundsvlees (jammergenoeg dit alles wel wat, ongevraagd, te bien cuit gebakken) en een dessert en koffie later konden we zeer voldaan terug richting de Airstream. Dit over de smalle, maar zeer rechte straten omgeven door grachten, platheid, gras, koeien en lammetjes. Heerlijk rijden daar!
Weekend Texel (dag 1)Weekend Texel (dag 1)

Dag twee, zaterdag, begon met het lekkere ontbijt in de Camp Silver dome-tent, het uitchecken en het ons verplaatsen naar Oudeschild (nog steeds Texel) waar ons nog een wandeling te wachten stond door de uitgestrekte grasvelden, maar met het hoogtepunt op de dijk aan de Waddenzee. Hierna terug de boot op en terug naar …
Weekend Texel (dag 2)Weekend Texel (dag 2)

… Rotterdam. Hier wachtte onze vide-studio in het designhotel Stroom ons al op. Dubbele douche, tweepersoonsbad met zicht op de sterren (al waren die niet te zien), Bose-geluidssysteem en een projector boven het heerlijk zachte Cocomat-bed. Meer dan tegen de avond naar beneden afzakken om in de Kitchen een 2 share-menu (alweer lekker, maar veeeeel te veel) te proeven, stond vandaag niet meer op het programma. De gratis hotel-dvd-theek was dan ook mooi meegenomen, dachten we… Na onze keuze qua films gemaakt te hebben bleek de projector te weigeren dvd-beeld op de muur te zetten. Toen het na wat prutsen nog niet lukte stelden we de receptie op de hoogte. Deze kregen het ook niet werkende en konden ons enkel verontschuldigingen en een flesje schuimwijn aanbieden. Dat hebben we uiteraard geaccepteerd, maar mijn kennis qua multimediakabels en aansluitingen bracht toch nog op. Na nog wat prutsen en het gebruiken van een anders maar nutteloze kabel die net lang genoeg was, bleek ik dvd-beeld op de muur getoverd te hebben. The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, Like Minds en The Break-Up zijn me dankbaar.

Daar we pas om 12 uur de Stroom-studio moeten verlaten, kiezen we ervoor om 5 euro extra te betalen om ons 60W-ontbijt op de kamer te krijgen. Gezellig en knus een reuzeplatteau vol ontbijt-lekkernijen opsmullen, het perfecte begin van een zondag. De rest van de zondag kiezen we voor de standaard-toeristen-wandeling doorheen Rotterdam. Deze brengt ons allereerst bovenop de Euromast (185m hoog) waar we een zicht hebben op de zeer architectorale Rotterdamse skyline, door het museumpark, door de winkelstraten, op het schouwburgplein etc.

Weekend Rotterdam (dag 3)Weekend Rotterdam (dag 3)

Goed anderhalf uur is de terugrit naar Gent. Vréét content van het weekend is dat een peulschil. Op drie dagen tijd hebben we het platteland en de zee gezien, geluierd op hotel en een stad platgelopen. Waren alle weekends maar zo…

Comments: 1

• Stoffel June 16, 2008

Aaah, memories… vorig jaar – of is het al langer geleden – hebben we ook een fantastisch leuk reisje naar Texel geboekt. Zij het niet met een superdeluxe caravan maar in een kamer met sober, doch degelijk ontbijt :-)
    We krijgen overigens nog geregeld mailtjes van hun toeristische dienst met uitnodigingen à la ‘kom de nieuwe lichting schaapjes bekijken’. De PR doet het ginder goed!