6% BTW op nieuwbouw

In deze post kon je het al lezen, de btw-korting op 50 000 euro van je nieuwbouwproject als privépersoon werd verlengd en zo hadden wij ook zekerheid om er gebruik van te kunnen maken. Nu de ruwbouwaannemer binnenkort aan de slag gaat op de grond, werd het ook eens tijd de administratie hierrond te vervolledigen.

En die administratie valt een stuk beter mee dan verwacht, eenmaal je weet wat je nodig hebt.

Wat doe je dus…
1. Surf naar MyMinFin.be, klik door op ‘zonder authentificatie’, bovenaan in het menu op ‘formulieren’, vul bij identificatienummer ‘121.1’ in, klik op zoeken.
2. Klik op de downloadlink en print de PDF af.
3. Vul het in. Handteken het. (En verklaar zo dat je er je domicilie van zal maken en dat minstens vijf jaar zo zal houden.)
4. Stop het in een envelop en stuur het naar het verantwoordelijke BTW-kantoor van jouw (nieuwe) gemeente.
Weet je niet van welke lokale btw-administratie je af zal hangen? Of is er toch nog iets onduidelijk? Op het nummer 0257 257 57 staan ze volledig tot uw dienst, tussen 8u en 17u!

Nu nog hopen dat het geregistreerde document vlot terug bij ons geraakt… Dan de gegevens van de aannemer invullen, hem een kopie bezorgen en genieten van de met 7500 euro gematigde facturen.

*update 10 maart*
Na twee weken hadden we nog niets van het document gehoord. Een telefoontje naar het BTW-kantoor Gent 6 leverde de verklaring: “Dat is de dag nadat hier toegekomen is afgestempeld en teruggestuurd. Ik kijk even naar welk adres…”
Het bleek dus verstuurd naar het adres van de bouwgrond, uiteraard nog zonder brievenbus. God mag weten waar de brief uiteindelijk beland is en welke postbode er een raar gezicht getrokken heeft.
Een dag later zat een kopie dan wel in onze huidige bus en ondertussen is het cadeautje van de staat volledig in orde!

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *